Faktura, autogiro och betalning
Du kan få din faktura från Kustbostäder skickad med posten, per e-post eller som en e-faktura i din internetbank. Din faktura skickas med post om du inte meddelat något annat. Du kan även välja att betala med autogiro. Du som är ansluten till Kivra och inte betalar din hyra med autogiro, e-faktura eller PDF-faktura får din hyresavi automatiskt till Kivra.
Vill du som är ansluten till Kivra fortsatt få pappersfaktura, behöver du själv logga in på Kivra och göra den ändringen.
E-faktura är en elektronisk faktura som skickas direkt till din internetbank.
Det passar bra för dig som vill hålla koll på dina fakturor men gärna slipper få dem utskrivna på papper. Du kan snabbt och enkelt se eller betala e-fakturan var som helst där du har tillgång till din internetbank.
Vill du ha din faktura som en E-faktura anmäler du det själv direkt i din internetbank, så registreras det hos oss inom några dagar.
Viktigt att veta: den som är skriven på hyresavtalet hos oss måste vara den som ansöker om e-faktura eftersom identifiering sker via personnummer. För att kunna söka e-faktura måste du även ha ett svenskt personnummer.
Autogiro är ett bekvämt sätt att betala hyran utan att behöva bevaka förfallodagar och köa på post eller bank. Du kan lita på att din hyra alltid betalas i tid - även när du är bortrest.
Autogiro är en service som inte kostar dig något extra. Det enda villkor är att du måste se till att det finns pengar på ditt konto när betalningen ska göras.
Kontakta oss på Kustbostäder så skickar vi blankett för ansökan om betalning via autogiro. Hyresbetalningen görs sista vardagen i månaden.
Du kan även skriva ut en blankett för autogiro under Blanketter. Läs noga igenom villkorstexten. Fyll i anmälningsblanketten och underteckna. Vik blanketten på mitten, tejpa ihop och posta den. Vi bjuder på portot. Du kan även lämna in den i Receptionen på Sjögatan 28.
För en ökad trygghet för både personal och besökare kan du endast betala med betalkort hos oss. Vi tar inte emot kontantbetalningar.
Det finns även möjlighet att betala din faktura med swish. Om du vill betala med swish kontakta oss på telefon 0155-388 50 så hjälper vi dig.
Vad händer om jag inte betalar hyran i tid?
Om du av någon anledning blir efter med hyran är det viktigt att du omgående kontaktar oss så att vi tillsammans kan hitta sätt att lösa det på.
Om du inte betalar hyran i tid skickar vi ärendet till Svea Inkasso. Har du fått ett inkassokrav och har frågor kring det, vänligen kontakta Svea Inkasso Länk till annan webbplats. direkt.
Att få faktura via e-post är detsamma som en att få en vanlig faktura, skillnaden är att den skickas direkt till din e-postadress som ett bifogat PDF-dokument. Det är papperslöst och dessutom bekvämt för dig!
Vill du ha din faktura via e-post kontakta Uthyrningen på 0155-388 50 eller uthyrningen@oxelosund.se
Sidan uppdaterad: